Kā jau daudziem gandrīz pirmklasnieku vecākiem, arī man šobrīd aktuāls jautājums - tiks vai netiks pieņemts likums par skolas gaitu sākšanu 6 gadu vecumā? Tik daudz dažādu argumentu un viedokļu, tomēr savs bērns mums katram īpašs. Gribas taču to labāko viņam! Kā zināt kas ir labākais? Pirms pāris nedēļām norisinājās profesionāla diskusija "Sešgadīgais bērns skolā: problēmas un risinājumi", kurā savus viedokļus izteikt bija aicināti dažādi ar izglītību un attīstību saistītu jomu speciālisti. Diskusijā secinātais gan, manuprāt, skumīgs - mūsu skolas nav piemērotas ne sešus, ne septiņus, ne astoņus, ne septiņpadsmit gadus vecajiem. Par pašu diskusiju vairāk varat izlasīt mammamuntetiem.lv publicētajā rakstā. Nolēmu papēpīt, kāds tad īsti ir šis 6 - 7 gadu vecumposms. Piedāvāju kopsavilkumu arī jums.
Foto: unsplash.com |
Vecuma posms no apmēram 5 ar pus līdz 6 - 7 gadiem ir aizraujošs un
satraucošs laiks bērna dzīvē. Tas tiek saukts par „pirmo pubertāti”, kas ļauj
nojaust, kādu uzvedību varam sagaidīt. Šis attīstības posms ir ne tikai nākošais
solis lineārā plaknē, bet drīzāk gan pilnīga transformācija citā būtnē. To
varētu salīdzināt ar tauriņa izlīšanu no kūniņas. Bērns piedzīvo pārmaiņas
visās jomās – fiziski, intelektuāli, sociāli, emocionāli. Mainās viņa ķermenis,
apziņa un saikne ar pasauli.
Fiziski bērns aug. Viņa locekļi izstiepjas, viņš zaudē mazuļa apaļumu, veidojas
izteiktas delnu locītavas, viduklis un kakls. Tas arī nozīmē, ka bērns ir
izsalcis un, iespējams, piedzīvo augšanas sāpes. Kāju sāpes, locītavu sāpes un
pat vēdera sāpes var būt daļa no augšanas. Mainās arī zobi – izkrīt piena zobi,
aug jaunie kaula zobi. Visas šīs fiziskās pārmaiņas liek bērnam justies
nekomfortabli, bērns var būt nelāgā omā vai pat ciest sāpes. Un fiziskās
pārmaiņas ir tikai daļa no visām pārmaiņām šai posmā! Bērniem nepieciešama
iejūtīga attieksme, līdzcietība, veselīgs, barojošs uzturs un pietiekami daudz
atpūtas.
Intelektuāli bērnam atklājas pavisam jauna pasaule. Līdz šim visi viņa
spēki tika novirzīti ķermeņa attīstīšanai un veidošanai. Iekšējie orgāni
piedzimstot vēl nav pilnībā attīstījušies, tas notiek līdz apmēram 7 gadu
vecumam. Kad tas paveikts, dzīvības spēki atbrīvojas, lai sāktu jūtu un
intelekta attīstību. Bērns pēkšņi redzēs pasauli citādāk, daudz vairāk
sapratīs. Viņam rodas un strauji attīstās sevis kā atsevišķa indivīda uztvere.
Šis jaunais redzējums arī izraisa jaunu robežu pārbaudīšanas vilni. Viss
izskatās citādāk, tāpēc nepieciešams no jauna nospraust robežas. Tas var būt
izaicinošs, tomēr būtiski svarīgs periods bērna attīstībā. Pat vismierīgākie, harmoniskākie bērni var pēkšņi sākt uzvesties haotiski. Neesiet pārsteigti
sastopoties ar nepiemērotu vārdu lietošanu, necieņu, pretī runāšanu,
strīdēšanos, baltiem meliem un jebko citu. Šai periodā nepieciešams būt
stingram, taču bez trauksmes celšanas. Ar izpratni un mīlestību nospraustas
robežas ļaus bērnam atkal atgūt līdzsvaru. Ja skolotājs ir iekšēji gatavs
sastapties ar izmaiņām uzvedībā, gan bērni, gan viņu vecāki pedagoga klātbūtnē
jutīsies ērtāk. Bērniem būs droša vieta, kurā izmēģināt savu vajadzību
pārbaudīt robežas, skolotājs būs gatavs un spējīgs to pieņemt, un vecāki varēs
būt droši, ka skolotājs tiešām saprot viņu bērnu. Koncentrējieties vairāk uz to, ko vēlaties no
bērna panākt, nevis uz izaicinošo uzvedību. Palīdziet ar dažādām konkrētām
norādēm bērnam rīkoties atbilstoši rīkojumiem. Jāsaprot, ka bērnam nepieciešams
visu izmēģināt, lai atrastu savu ceļu. Mūsu uzdevums ir atgādināt, pa kuru ceļu
doties un palīdzēt tur nonākt.
Foto: unsplash.com |
Bērni šai vecumā no skolotāja prasa ko vairāk nekā tikai dažādu darbu
atdarināšanu, kaut ko papildus tam. Līdz šim rotaļas bija iedvesmotas no kaut
kā ārēja. Redzot kādu priekšmetu, bērns to iztēlojās par kaut ko un darbojās ar
to. Tagad iedvesma rodas bērnā pašā. Viņš iztēlojas, kādu ainu grib veidot un
tad piemeklē priekšmetus, ar kuriem to var izveidot. Bērns pavada vairāk laika
iekārtojot iztēloto vidi, nekā ar to tiešām spēlējoties. Tā kā šī pārmaiņa
nozīmē, ka viss rodas no iekšienes, būs brīži, kur bērns nespēs rast iedvesmu.
Jūs izdzirdēsiet: „Man ir garlaicīgi.” Tas ir labi! Tā ir droša pazīme, ka
bērns gatavs skolai. Ļaujiet bērniem pagarlaikoties un papūlēties rast
iedvesmu. Ja bērns kļūst pārāk nemierīgs, aiciniet palīgā darīt kādu īstu darbu, ko vien tajā brīdī darāt, –
mazgāt traukus, nomizot un sagriezt dārzeņus, izslaucīt grīdu, iznest
atkritumus. Šajā vecumā bērniem nepieciešams īsts, jēgpilns darbs, lai
novirzītu pāri plūstošo enerģiju.
Līdz šim bērnu vadīja griba. Pateicoties gribai, tas iemācījās staigāt un
runāt, bērns bija centrēts uz darīšanu. Līdz ar 6 – 7 gadu transformāciju bērns
pāriet jaunā ciklā, kas ilgs turpmākos
septiņus gadus un kur uzsvars likts uz sajūtām. Bērns kļūs daudz jūtīgāks pret
citu cilvēku vārdiem un darbībām, pēkšņi pamanīs un sapratīs vairāk. Nejaušs
komentārs, ko vēl pirms pāris mēnešiem viņš nebūtu pat pamanījis, tagad dziļi
aizskars. Daudzi teiks: „Es nevienam nepatīku,” un „Visi pret mani ir ļauni,”.
Līdzīgi pusaudžu gadiem šis ir emocionāls laiks. Bērns attīsta jūtas, empātīju
un līdzjūtību un var pats būt ļoti jūtīgs. Tāpēc bērna izteikumus jāuztver ar
zināmu devu kriticisma. Esiet līdzjūtīgi, taču ziniet, ka gandrīz noteikti
situācija nav tik slikta, kā bērnam šķiet. Izdzīvot visas šīs dažādās jūtas var
sākumā būt grūti. Nepieciešams pielikt pūles, lai iemācītos emocijas atpazīt,
sašķirot un saprast, ko ar tām darīt. Šai laikā svarīgi saglabāt ritmu jeb
dienas kārtību. Ritms būs lielisks palīgs un mierinājums.
Foto: unsplash.com |
Šis ir arī laiks, kad attīstās seksualitāte. Bērni piedzīvo „iemīlēšanos”.
Bērni ir radīti kā seksuālas būtnes. Taču viņiem nepieciešamas norādes par to,
kāda uzvedība ir pieņemama. Un tām jāsakas jau šajā vecumā. Kā jau iepriekš
teicu, nav nepieciešams celt trauksmi. Vien neitrāli, mīloši, stingri
pastāstīt, kā pareizi uzvesties.
Konsultējusi praktizējoša pediatre un ģimenes ārste, dr.med. Anita Oginska.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru