piektdiena, 2013. gada 8. marts

Montessori semināra piezīmes un blogdāvana!

Laiks patiešām skrien! Liekas - tikko, bet izrādās - pirms mēneša... Jau gandrīz mēnesis pagājis kopš Montessori semināra ar Mēriju Ellenu Maunzu un Nensiju Maknabu.

Tā kā zinu, ka kādi par to ir interesējušies, beidzot apkopoju savas piezīmes (neteikšu - pierakstus, tiešām tikai piezīmes) no minētā semināra. Biju gan klāt tikai vienu no divām dienām. Un to, kas šķita jau labi zināms, nepierakstīju nemaz...


I Pirmajā daļā bija tāds kā īss apkopojums/stāsts/ievads par pašu Mariju Montessori, Montessori metodi un pamatnostādnēm:
  • Marija Montessori pievērsās pedagoģijai 40 gadu vecumā (līdz tam bija pirmā sieviete - ārste Itālijā). 
  • Vislielākais drauds cilvēcei - dvēseļu tukšums. Viss cits izriet no šī.
  • Montessori metode - ne tikai laba rakstīt, lasīt, darboties iemācīšanas mehānika, bet gan daudz vairāk par to. Ne tikai materiāli ir būtiski (ideāli aprīkots kabinets), bet gan skolotāja "starojums" un "bērna izjūta". Bez tā nu nekādi...
  • Bērniem trūkst garīgās higiēnas. Mēs (todienu un mūsdienu vecāki, skolotāji, aukļi) neprotam rūpēties par bērnu dvēselēm.
  • Bērnu attīstību var iedalīt vairākos posmos: 
1) no dzimšanas līdz 6 gadu vecumam;
2) no 6 - 12 g.v.; 
3) no 12 - 18 g.v. 

Katrs šis posms arī nosacīti dalāms uz pusēm (t.i., no 0 -3 un no 3 - 6 utt.), kā tas redzams attēlā. (Grafiks nav manis taisīt, tāpēc angliski. Piedodiet. Varbūt kādreiz būs laiks un iedvesma uztaisīt pašai... Var būt.) 

Attēls no www.lewrockwell.com

  •  0 - 3 gadi: neapzinātais periods
Ļoti daudz apgūst, iemācās, taču tas notiek neapzināti, it kā uzsūcot informāciju no apkārtējās vides. Sāk sēdēt, stāvēt, staigāt, runāt (apgūst valodu perfekti bez neviena skolotāja).
Bērnam nepieciešama droša vide. Sagatavota vide.
Raksturīgs MMETISM - kā pateikt latviski, nezinu! BET - tas nozīmē, ka mācās kopējot. Kopējot visu  - kustības, žestus, mīmiku. Diemžēl arī dusmas, strīdus un kašķus... 
  • 3 - 6 gadi: apzinātais periods
Raksturīga aktīva spēju pilnveidošana.
Nepieciešama izvēles brīvība.
MOTO: Palīdzi to izdarīt man pašam!
Mammām jāatceras: Paturi savas rokas aiz savas muguras! 
Jāļauj bērnam kļūdīties - izliet, izbērt, nomest... (Lai cik grūti tas nebūtu. ;) ) Tādā veidā bērns mācās un pilnveido sevi (10x izlejot krūzīti, 11tajā padzersies neko neizgāžot). Ja neļauj kļūdīties, neļauj arī attīstīties. 
Jāļauj pašam bērnam izlemt, kad kāda darbība ir pabeigta. Piemēram, bērns cīnās ar kurpes uzvilkšanu. Velk, velk, velk, kamēr beidzot uzvelk. Tad uzreiz novelk un sāk no jauna. Jo viņam svarīgi nevis lai kurpe būtu uzvilkta, bet gan iemācīties uzvilkt kurpi.
Bērnam svarīga absolūta drošības izjūta - gan mājās, gan skoliņā, gan citur. Ka neviens nesitīs, nedarīs citādi pāri, neteiks ļaunus vārdus. Arī tad, ja viņš būs kļūdījies. 

  • 6 - 12 gadi: loģiskais prāts (reasoning mind - kā jūs to teiktu latviski?)
Bērns sāk jautāt - kāpēc?
Patīk (un padodas) strādāt grupās.
Attīstās iztēle un abstrakcijas spēja.
Nepieciešama socializācija atvērtā vidē (citiem vārdiem - iziešana sabiedrībā).
Vissvarīgākais - piederība GRUPAI. 

  • 12 - 18 gadi: personības attīstība
Savā ziņā šai vecumposmā vēlreiz izdzīvo to pašu, ko pirmajos 3 gados. 
Būtu jāapgūst kāds amats, iemaņas, lai nodrošinātu sevi (ekonomiskā neatkarība). Tāpēc Montessori izveidoja īpašu programmu ERDKINDER - jaunieši nevis apgūst teorētiskas zinības sēžot skolas solos, bet gan praktiski darbojoties mācās dzīvei. 


II Semināra turpinājumā pievienojos Nensijas Maknabas (Nancy McNabb; Middle Creek Montessori skolas vadītāja) grupai, kur tika runāts par bērnu no dzimšanas līdz 3 gadu vecumam.
  • Montessori triāde - bērns, vide, pieaugušais. Visi trīs faktori ļoti svarīgi. Nevienu no tiem nevarētu atmest. 
  • Marija Montessori bija pārliecināta, ka visi bērni piedzimst labi. Ne tik labais izveidojas pēc tam... "Lietas, ko bērns redz, nav tikai atmiņas. Tās veido bērna dvēseli."
  • Mērķis - ķermeņa, prāta un gara vienotība; viens veselums.
  • Normalizēta bērna īpašības: 
- kārtības mīlestība (dienas ritms, režīms, kur, kas, kad, kāpēc notiek/atrodas/ir) - bērns būs mierīgs, zinot kas, kad un kā notiek; visvairāk nepatīk pārmaiņas/nenoteiktība;
- darba mīlestība - patīk darboties ar rokām;
- vēlme pēc realitātes - īstas lietas (nevis spēļu trauki, piemēram); īsti materiāli (koks, zāle, daba);
- klusuma mīlestība;
- patika strādāt vienatnē;
- dziļa, pēkšņa koncentrēšanās;
- neatkarība un iniciatīva;
- spontāna pašdisciplīna;
- prieks;
- spēja darboties ar sevis izvēlētu materiālu, nevis mētāties no viena pie otra "plikas" ziņkārības vadītam.
  • Normalizācija ir: process, kurā palīdz bērna normālai attīstībai, apmierinot tā pamatvajadzības. 
  • Bērna pamatvajadzības:
- beznosacījumu mīlestība;
- ēdiens;
- cilvēka pieskāriens;
- aizsardzība;
- sajūtu stimulācija;
- cieņa un personības atzīšana.

  • Sensitīvie periodi līdz 3 gadu vecumam:
1) kustības;
2) kārtība - bērniem piemīt iedzimta vēlme pēc kārtības;
3) valoda.

Sensitīvais periods ir kā iespēja, ko nedrīkst neizmantot, jo otrreiz tādas vairs nebūs - "window of opportunity - use it or lose it!".
  • KUSTĪBU SPĒJA:
- Pirmajos 3 mēnešos kustību spēja attīstās no refleksīvas līdz mērķtiecīgai. 
- Tas attiecināms arī uz bērniņa barošanu - mātei nevajadzētu "iegrūst" krūti zīdainīša mutē, bet gaidīt, lai viņš pats pastiepjas pretī.
- Kustība ir bērna būtība. ("Movement is the law of their being.")
- Jāļauj bērniņam daudz dzīvoties pa grīdu. (Iespēja brīvi kustēties.)
- Attīsta un pilnveido roku kustības. Ieteicamas rotaļlietas: viena cilindra bloks; torņu būvēšana (ap 9 mēnešu vecumu).
  •  KĀRTĪBA
- Gulētiešanas rituāls. Vienmēr vienāds: piemēram, vanna, masāža, grāmata, dziesma, buča.
- Ievērojot vienmēr vienu kārtību, lietas risināsies vieglāk. 
  • VALODA
- "Vienīgā valoda, ko cilvēks apgūst perfekti, ir tā, ko iemācās bērnībā, kad neviens skolotājs vēl neko nevar iemācīt."
- No dzimšanas līdz 3 gadu vecumam ir laiks, kad bērni tiešām apgūst valodu. Jebkuru valodu. 

  • Sagatavota vide.
- Montessori vidi mazuļiem sauca "el nido" - ligzda. Ligzda bērnu prātiem.
- Pieaugušais ir saite starp bērnu un apkārtējo vidi.
- Mazāk dusmu, vairāk miera un atļauja kļūdīties.
- Skolotāja (mammas) pirmais uzdevums: uzraudzīt vidi. Videi ir pakārtota nozīme, bet bez tās nevarēs sasniegt vēlamo rezultātu. 
  • Kā aizsniegt attīstības vajadzības periodā no ieņemšanas līdz 18 mēnešu vecumam.
- Mamma ir pats nozīmīgākais faktors, kas ietekmē mazuļa attīstību.
- Jaundzimušā pamatvajadzības: beznosacījumu mīlestība un tiešs kontakts ar mammu.
- Simbioze: 2 organismi dzīvo ciešā vienotībā; notiek abpusējas attiecības.
  • Kā veicināt neatkarību?
- Viss, ko izdarām bērna vietā, lai gan viņš varētu pats, ir šķērslis bērna attīstībai.
- Ieteikums: ļaut darboties, lai arī nekārtība pēc tam ir LIELAAAAA. :)
  • "Bērniem jābūt skaistuma iekļautiem. No iekšpuses un ārpuses."
 
* * * * *

Visbeidzot nonāku pie otras šī raksta daļas - BLOGDĀVANA!!!!! Viena no šī semināra vadītājām, Mērija Ellena Maunza, sarakstījusi grāmatu "Kā atmodināt un kopt bērna iekšējo dzīvi", kas nupat izdota arī latviski.


Tā nu ir sanācis, ka gluži nejauši esmu tikusi pie diviem grāmatas eksemplāriem, tāpēc vienu no tiem labprāt uzdāvināšu kādam no JUMS! Viss, kas jums jādara - līdz 15.martam jāatstāj ziņa šī raksta komentāros (blogā, nevis Facebook vai vēl kur citur), ka vēlaties piedalīties grāmatas izlozē! Kā arī uzrakstiet, kas un kā no blogā līdz šim rakstītā ir noderējis jūsu ikdienā.


 Lai gan pati grāmatu vēl neesmu izlasījusi, toties esmu dzirdējusi atsauksmes. Arī Evelīna blogā "Mammas smaids" ir dalījusies ar kādiem citātiem no grāmatas un savām pārdomām.


Paldies par jūsu komentāriem!




26 komentāri:

  1. Pirmais mans atklājums Tavā blogā bija par mākslu ar krāsaino līmlenti. Arī es nopirku saimniecības preču veikalā un joprojām aktivitāte iet uz urā!:) No pēdējā laika ierakstiem - folija cilvēciņi un burtu rakstīšanas grāmatiņa mani ir īpaši uzrunājuši. Nu, jā, un Tevis veidotie Montessori karuselīši ir ekselenti!

    AtbildētDzēst
  2. Oi, aizmirsu, ka ļoti vēlos piedalīties izlozē! Būtu jauk beidzot arī kaut ko izlasīt dzimtajā valodā!:) Paldies par blogdāvanas ideju!

    AtbildētDzēst
  3. Sveika! Vēlos piedalīties grāmatas izlozē. Kad uzzināju par to, uzreiz radās interese to iegādāties, vienīgi nav sanācis nokļūt līdz attiecīgajam veikalam un varbūt tieši labi, jo ir radusies šī iespēja 
    Pēdējais, kas ļoti uzrunāja Tavā blogā, bija lekcijas apkopojums par „Labākie vecāki pasaulē”. Daudzas zināmas atziņas, dažas jaunas, bet katrā ziņā ļoti vērtīgi. It sevišķi patika dārznieka metafora. Kad vienā vakarā to izlasīju, tad uzreiz devu to arī vīram pārlasīt un arī viņam patika. Paldies, ka dalies ar savu pieredzi!
    Diāna Urtāne

    AtbildētDzēst
  4. Mani no pašiem aizsākumiem ir interesējusi alternatīvā pedagoģija. Lai meklētu un dotu saviem bērniem to labāko. Esmu daudz lasījusi par Valdorfpedagoģiju un ļoti tai pieķērusies,jo savā ziņā redzu tajā savu bērnību. Par Motesorī arī esmu lasījusi un daudz dzirdējusi. Man ļoti patika tavs apkopojums, īpaši sadaļā par bērniem no 3 līdz 6 gadiem! Tā tiešām arī ir, kad viens 4gadnieks grib darīt pilnīgi visu pats. Cik tas dažkārt ir darbietilpīgas un laikietilpīgs process, bet es zinu kad to viņam vajag, atrast savu balansi..

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. ak jā, noteikti neatteiktos no tik labas literatūras:)

      Dzēst
    2. Man, savukārt, ļoti patīk Tavs blogs! Lasu šobrīd The rythm of the family Tavā iespaidā. :)

      Dzēst
  5. Es ļoti vēlētos šo grāmatu iegūt :))
    Jau labu laiku mani sākusi interesēt montessori pedagoģija, tāpēc, ka tiek uzskatīts, ka tā var palīdzēt manam bērnam...
    Ko esmu ieguvusi no tava bloga? dažādas idejas, ko var darīt ar savu bērnu, adventa kalendāra aktivitātes, burtu apmācība utt. Galvenais ir tas, ka cenšos šo blogu apmeklēt regulāri un izlasīt visus jaunumus, un tas man viss noder. Veiksmi un jaunus ierakstus :)
    Jolanta Ozoliņa

    AtbildētDzēst
  6. Arī es vēlos izlasīt šo grāmatu. :)
    Mani pašlaik interesē ieraksti par Montessori pavisam maziņajiem, jo drīz būs nepieciešamība. :) Īpaši paldies, ka šajos ierakstos padalies ar to, kā uztaisīt pašam.

    AtbildētDzēst
  7. Es arī vēlos piedalīties izlozē :) Jūs abas ar Evelīnu esat tās, kuras mani iepazīstināja ar Montesori, pirms tam neko par to nezināju :) Paldies :)

    AtbildētDzēst
  8. Sveika, Zane! Par Tavu blogu uzzināju no Evelīnas "mammassmaids", kur regulāri varēja redzēt norādes uz "Krūmiņu dienas". Esmu pateicīga, ka ir mammas, kuras cītīgi mācās un nesavtīgi dalās ar savām zināšanām, pieredzi, lai tādas mammas kā es, varētu brīvi piekļūt informācijai, bagātinot savas ģimenes un bērnu dzīvi. Ikviens raksts ir pārdomāts un interesants. Tā kā ļoti maz informācijas ir par Montessori materiāliem pašiem mazākajiem, tad ļoti iepriecināja ideja par auduma bumbu, kas nu ir manu izdarāmo lietu sarakstā.
    Pateicībā, Gregora mamma Maija.

    AtbildētDzēst
  9. Pateicoties šim blogam - esmu sākusi interesēties par to, kas tad ir Montessori metode un savam mazajam uzdarinājusi Montessori karuselīšus - Munari un Oktaedri, kuri ir burvīgi! Liels paldies par tik iedvesmojošiem rakstiem. Labprāt arī piedalīšos izlozē!Veiksmi visiem!

    AtbildētDzēst
  10. Sveika, Zane! Pateicoties Evelinai pedeja menesa laika pamazam metos saja jaunaja aventura - Montessori dzives veida! Par to jau biju dzirdejusi dikti sen, bet nekad nebiju ta nopietni kerusies tam klat. Man ir divi bernini 3 un 5 gadi, un es nedzivoju Latvija, tadel lasit Jusu blogus man ari palidz "pieslegties" manai dzimtajai valodai un nostiprinat mani parliecibu, ka gribu ieaudzinat savos bernos latvietibu, un darit to caur Montessori prizmu. Sobrid esmu loti inspireta un noteikti paradisos Jusu grupinas blogos regulari :) Loti gribetu iegut so blogdavanu, nemot vera, ka man nav nekadu realu materialu, ar ko sakt, viss ir pagaidam manos planos un galva :) Pateicos, ka Dievs mani ir vadijis saja virziena! Nebeidz dalities ar mums sava pieredze un pardomas! Paldies,
    Aija

    AtbildētDzēst
  11. Es arī labprāt pieteiktos iespējai tikt pie blogdāvaniņas.
    Tavā blogā nonācu nejauši internetā meklējot dažādas rotāļas/spēles, kā vieglāk apgūt burtiņus. Pēc tam jau "nošpikojām" lērumu mākslas aktivitāšu. Tagad joprojām atrodu daudz ko noderīgu gan vecajos ierakstos, gan arī visi jaunie ieraksti ir ļoti interesanti. Ar Montessori gan pagaidām esam vairāk uz Jūs, bet visu laiku ir vēlme iedziļināties vairāk.
    Baiba Kravale

    AtbildētDzēst
  12. Sveika Zane!

    Paldies par Tavu uzņēmību un veltīto laiku daloties ar ļoti noderīgu informāciju(gan semināru materiāliem, gan praktiskām idejām)!
    Arī es labprāt izmantotu iespēju piedalīties grāmatas izlozē. Kas man no bloga ir noderējis ikdienā? Patreiz visvairāk tieši semināru materiāli - mēģinu tos "sagremot" un strādāt ar sevi, sāku arī daudz labāk saprast savu bērnu.

    Veiksmi un izdošanos vēlot,

    Ināra

    AtbildētDzēst
  13. Prieks, ka arī man beidzot ir iespēja piedalīties kādā blogdāvanas izlozē! :)
    Visvairāk iedvesmo jūsu mājasskola un to apraksti. Vēl priecājos, ka apraksti karuselīšus un bēbīšlietas, jo par tām lat.val. info pagaidām laikam nemaz citur nav.

    Ilze

    AtbildētDzēst
  14. Sveika, Zane!
    Ar Tavu blogu iepazinos arī caur Evelīnu - jūs esat superīga komanda! :) Saku to no sirds. Šodien pat tik ļoti iedvesmojos, lasot Tavas piezīmes no semināra. Liels paldies Tev! Izrakstīju sev trāpīgākos teikumus, īpaši izcēlu teikumu "Lietas, ko bērns redz, nav tikai atmiņas. Tās veido bērna dvēseli." Ikdienā arī gan Tavs, gan Evelīnas blogs man ir iemīļots - smeļos praktiskas gudrības kā pavadīt laiku ar saviem trīs superīgajiem bērniņiem un forši, ka visām vecuma grupām atrodu, ko noderīgu! Mani īpaši priecē jūsu radošums, ka esat atradušas veidus, kā tikt pie Montessori lietām un ar to arī dalāties. Sirsnīgs paldies vēlreiz!
    Arī es ļoti priecātos tikt pie Tavas blogdāvanas, jo pie šīs grāmatas ļoti vēlos tikt, biju jau ielikusi "need to buy" sarakstā un, kas zin, kāds būs rezultāts :))
    Lai ikdienā Tev daudz spēka, prieka un pacietības kopā ar bērniņiem!

    AtbildētDzēst
  15. Paldies Tev par brīnišķīgiem un iedvesmojošiem rakstiem par bērnu audzināšanu, kopā būšanu un Montesori pedagoģiju. Tavs blogs bija viens no pirmajiem, kuros atradu informāciju par Montesori. Nu esmu ar šīm idejām patiesi aizrāvusies un mēģinu tās izmantot meitiņas audzināšanā.
    Es arī ļoti vēlētos izlasīt šo grāmatu, līdz ar to ar prieku piedalīšos blogdāvanas izlozē.

    AtbildētDzēst
  16. Un paldies Tev par šo rakstu, jo tas lieliski salika pa plauktiņiem manas sadrumstalotās zināšanas par Montesori!

    AtbildētDzēst
  17. Es šo blogu atklāju tikai nesen, bet jau šis ieraksts man ļoti noder - jo piezīmes smuki saliktas pa plauktiņiem izstāsta par bērna attīstību. Paldies. Es to izkopēšu sev par paraugu :)

    Un grāmatu arī es vēlos izlasīt.

    AtbildētDzēst
  18. Man ļoti patīk tava bloga vizuālais noformējums, visu ir viegli un ātri atrast :)

    Montessori mani ir ļoti ieinteresējis, jo pati tagad esmu pirmā mazuļa gaidībās un tagad meklēju dažnedažādu info par bērna attīstību.

    AtbildētDzēst
  19. Zane, es kāri izlasu katru Tavu ierakstu blogā, jo šobrīd tikai esmu ceļa uz Montessori apguvi sākumā. Un arī šī grāmata mani ļoti iepriecinātu. :) Paldies par iespēju!

    Signe

    AtbildētDzēst
  20. Nu es, protams, arī ļoti labprāt tiktu pie šīs grāmatas!
    Tavā blogā man ļoti patīk visi raksti par Montessori (jo par to pati zinu gaužām maz), kā arī visi ieraksti par bērnu audzināšanu! Un, protams, katrs ieraksts, kas parāda, ka trīs bērnu mamma var paspēt arī kaut ko vairāk par "nomazgāt un pabarot" rada iedvesmu un vēlmi arī pašai rosīties un darboties!
    Paldies!

    AtbildētDzēst
  21. Viennozīmīgi karuselīši! Pirmā info par tiem man nāca no tevis :) Un burtiņu skola! Grāmata mežonīgi interesē, lai gan manī ir veselīga skepse pret tulkoto literatūru :)

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Mani pārsteidz, ka kaut ko būtu varējusi par Montessori pirmā Tev pastāstīt.. :) Un burtiņu skolai iestājusies pauze. Būs tomēr jānoved līdz galam (pauze rakstiem, ne burtiņiem. Burtiņi A jau visi zināmi.)

      Dzēst
  22. Man visvairāk patikuši raksti par grāmatām un piezīmes no semināriem par bērnu audzināšanu. Kā arī smeļos iedvesmu par aktivitātēm kopā ar bērniem.

    AtbildētDzēst
  23. Sveiki es vēlos dalīties ar savu liecību par to, kā es precējies caurlaide 12yrs pat ieņemt bērnu, un man bija, kam spontāno abortu, un arī es esmu darījis visu medicīniskā pārbaude, un ārsti teica, ka es esmu labi, bet vēl nevarēja iedomāties, kamēr viens ticība dienas es biju internetā darot kādu pētījumu, un es redzēju liecību daļu, kāds par to, kā piezvanīt Dr odoma man palīdzēt viņai iegūt iedomāties bērnu un pārtraukt liešana viņas spontāno abortu pēc grūtniecības viņai un man nav citas izvēles, kā vien arī sazināties ar šo cilvēku uz šo pašu e-pasta Kurš ir odomasolutiontemple@gmail.com un mans lielākais pārsteigums, kad es esam pārveidojuši burvestību par mani, un es tev teicu teicis man seksu ar savu vīru, un man bija, jo man tika uzdots man, un Dievam ir godība beigās mēneša es garām savu laiku, un es vēlos, lai slimnīcu pārbaudīt, un ārsts teica atkal esmu stāvoklī divas nedēļas, un es biju tik pārsteigta, ka mans spontāno abortu jums apstāties un tas viss nāca caur ar palīdzību Dr odoma vienpadsmit odomasolutiontemple@gmail.com sazināties ar viņu vēlreiz, vai aicināt viņu uz +2348165048660 par jūsu palīdzību, jo es tikai saglabāt manu laulību, un es zinu, daudzi no jums, kas tur ar to pašu problēmu, nevilcinieties sazināties ar viņu tagad

    AtbildētDzēst

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...